![]() |
stránky pre tých, čo sa neboja rozmýšľať inak |
| |
24. 01. 2021 • úvodná stránka • rubriky • linky • | |||
Z archívuPo tretíkrát za iný svet I.Miroslav SpišákNa námestí stálo čudesné auto, celé žlté. A zelené. A trocha červené, a biele, a fialové. Auto, alebo skôr kočiar, obťažkané povykrúcanými rúrami, rúrkami, trúbami a trubičkami – auto, ktoré bolo zároveň pojazdným zosilňovacím systémom s reproduktormi v tvare kvetín, svetelnou šou a súdiac podľa počtu všelijakých fľaštičiek, flakónikov a kelímkov rozložených na jednom z jeho pultov, aj pojazdnou maskérňou. Na ohnutej „udici“ nad vehiklom viala dúhová vlajka s nápisom PEACE. Chlapík s tvárou prekliateho básnika, v ošumelom klobúku a saku akoby požičanom od Charlieho Chaplina, prekvapivo dobre hral na prekvapivo zachovanú gitaru, zatiaľ čo dve dobrovoľníčky v teplákových bundách a s palestínskymi šatkami okolo krku svojím šliapaním do pedálov poháňali zosilňovač.(31. 10. 2004)Linka na dnesThe Heterodox Economics PortalBrána k rôznym zdrojom „heterodoxnej" ekonómie - teda širokého disidentského hnutia zápasiaceho so stredným prúdom, ktorý sa bežne vyučuje na vysokých školách. Odkazy na feministické, inštitucionálne, marxistické, post-keynesiánske a ďalšie ekonomické časopisy, školy i jednotlivých vedcov. |
Územný plán: Fiasko magistrátu a hnev občanovVZBOO
vydané 21. 03. 2006 • prečítané 12304xformát na tlač Piatkové prerokovanie návrhu územného plánu (ÚP) Bratislavy zorganizované magistrátom sa skončilo fiaskom. Mnohí z asi tisícky občanov komentovali podujatie ako výsmech demokracie. Napr. hneď v úvode právnička magistrátu upozornila občanov, že žiadne z neakceptovaných pripomienok sa už nemôžu zapracovať a prerokovanie sa robí len preto, že to tvorcom ÚP ukladá stavebný zákon. V ostrých kritických vystúpeniach mnohí občania a zástupcovia občianskych organizácií hodnotili stanovisko magistrátu k ich pripomienkam ako povrchné, formálne, vecne nezdôvodnené a ignorujúce potreby Bratislavčanov. Ing. Hana Kovárová z Petržalky (ako mnohí iní) žiadala opätovné seriózne prerokovanie oprávnených požiadaviek občanov a ich zahrnutie do návrhu ÚP. Po jej vystúpení občania opustili rokovaciu miestnosť na protest proti nedôstojnému prístupu magistrátu k obyvateľom hlavného mesta.Občania a občianske organizácie upozorňovali na závažné nedostatky smerujúce k ďalšiemu úbytku zelene a zhoršovaniu životného prostredia v meste kvôli predimenzovanej výstavbe. Kritizovali aj dopravný systém Bratislavy, ktorého zastaraná filozofia sa takmer výlučne zaoberá individuálnou automobilovou dopravou a vôbec neberie do úvahy európske koncepcie trvalo udržateľného rozvoja. Keďže vecne nezdôvodnené zamietnutie množstva pripomienok vyvoláva podozrenie z netransparentného postupu magistrátu, Prof. Mikuláš Huba informoval o žiadosti podľa infozákona, ktorú podali ochranárske organizácie STUŽ/SR a VZBOOO. Žiadajú v nej o.i. serióznu odpoveď na pripomienky občanov, ale aj strategické prerokovanie vplyvov navrhovaného ÚP na životné prostredie podľa príslušných zákonných predpisov. RNDr. Jaromír Šíbl z BROZ dokonca vyjadril podozrenie z podvodu na občanoch, lebo magistrát vyhodnotil pripomienky občanov podľa kritérií, ktoré však vytvoril až po ukončení verejného pripomienkovania návrhu ÚP v decembri 2004. Občania tak pri podávaní svojich pripomienok nemohli vedieť, ako sa budú vyhodnocovať a ktoré vôbec neprejdú. Ing. Ľubica Trubíniová (BROZ) žiadala, aby podrobné a jasné vyhodnotenie všetkých pripomienok zverejnil magistrát na svojej web stránke, spolu s odborným posudkom Fakulty architektúry STU a s informáciou, čo môžu občania ďalej v tomto procese urobiť, aby sa „bránili voči zvoli magistrátu“ (ako povedal jeden z prítomných). Nálade občanov neprispela ani neúčasť primátora a Ing. arch. Ivana Macka, zodpovedného za ÚP. V čase, keď občania v nedôstojných podmienkach prerokovávali návrh ÚP, zástupcovia mesta ho už propagovali na veľtrhu MIPIM v Cannes spolu s niektorými ďalšími zatiaľ neschválenými zámermi. Prezentovali Bratislavu v spoločnom stánku s investormi, o.i. so spoločnosťou I.P.R. Slovakia prepojenou na spoločnosť Sasanka, ktorej Staré Mesto udelilo pokutu za čiernu stavbu. Do Cannes letel primátor súkromným lietadlom J&T, ďalšieho z kontroverzných investorov. Toto všetko vo verejnosti vyvoláva silné podozrenia z klientelizmu. Dôkazom ľahostajnosti magistrátu bola aj samotná organizácia podujatia. Do Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca s kapacitou 400 miest organizátori pozvali naraz 951 občanov. Magistrát nezabezpečil ani nahrávaciu techniku a so zápisom pripomienok sa pasovala jediná zapisovateľka. VZBOO je Voľné združenie bratislavských občianskych a ochranárskych organizácií. Vaše komentáre:
![]() ![]() |
Základom tohto webu je redakčný systém phpRS napísaný v jazyku php.
Úprimná vďaka za pomoc pri jeho úprave patrí (v chronologickom poradí)
Viliamovi Búrovi, Robertovi Zelníkovi a Petrovi Gočevovi.