hej rup! - Úvodná stránka

stránky

pre tých,

čo sa neboja

rozmýšľať inak

28. 03. 2017 • úvodná stránka • rubriky • linky •

 

Úvodná stránka
O čom to tu je?
Deforma školstva
Vojna v Iraku
Dôchodková deforma
Rok 1968
November `89/ Slobodné voľby
Slovenská ľavica
Zelení
Socializmus
Alter/globalizácia
Latinská Amerika
Osobnosti
Ostatné
NATO
Weblinky
Rozšírené vyhľadávanie
Osobná úprava

Vyhľadávanie



Z archívu



Americký sen a Bushov blízkovýchodný budíček

Peter Gowan

V prvej časti poznámok o prednáške Petra Gowana sme si ujasnili, že rozšírenie NATO i Európskej únie je cieľom americkej politiky v Európe. Pravda, rozšírenie EÚ neznamená posilnenie európskej jednoty, iba zväčšenie priestoru jednotného trhu. Politicky má Európu zjednocovať NATO – a zjednocovať ju okolo zámorského Veľkého brata. Úlohou aliancie teda zároveň je predísť akémukoľvek nezávislému vojensko-politickému zjednocovaniu Európanov samotných.

(29. 08. 2003)



Linka na dnes



NEnoviny

„Není pravda, že se nedá nic dělat. Myslet se dá vždycky." Malý český internetový server vychádzajúci z názorov jedného z reformátorov roka ´68 Jana Smíška.



Folk ľuďom a ľudovky folku


Joseph Grim Feinberg

vydané 25. 10. 2005 • prečítané 22547x
formát na tlač



Na Slovensku vzniká nové kultúrne hnutie. Zatiaľ je ešte malé, no rastie. Nevieme ešte, kam smeruje, ale vieme, že sa niečo hýbe. Hnutie nemá ešte ani názov, no predsa existuje. Je hnutie za slovenskú ľudovú hudbu.


Na folklórny festival vo Východnej príde každý rok viac mladých ľudí. V Bratislave a v Košiciach začínajú mladí členovia folklórnych súborov zbierať novú a starú hudbu, v nádeji, že nájdu autentickejšiu ľudovú hudbu, aby ju priblížili k ľuďom. Aj staršie súbory, ako Šarišan, sa zúčastňujú na festivaloch populárnej hudby, ako je Pohoda. Nemôžeme povedať, že tieto snahy sú už teraz celkom úspešné. Niektorí poslucháči sú tým, čo vidia, sklamaní. Ale predsa sú poslucháčmi. Niečo v ľudovej hudbe hľadajú – i keď to ešte nenašli.

Na inej hudobnej scéne, tej folkovej, sa veci takisto menia. Prešovská kapela Hrdza sa nedávno stala jednou z prvých slovenských folkových kapiel s klipom v televízii. Hrdza už predtým vyhrala niekoľko cien na folkových festivaloch v Čechách a na Slovensku. Pri jednom z jej vystúpení nevedel moderátor, ako charakterizovať jej žáner. „Asi by sme to mali volať world music,“ povedal, „a predsa hrajú domáce piesne.“ Uzavrel vtipom: „Možno to je house music!“ Hrdza hrá východoslovenské ľudové piesne spracované moderným spôsobom. A čo je možno ešte zaujímavejšie, skladá tiež svoje vlastné texty v ľudovom štýle. Hrdza je len jedna z viacerých kapiel, ktoré si získavajú meno a ktoré sa venujú oživovaniu ľudovej hudby. K ďalším patrí Zuzana Mojžišová a Jej družina (zo stredného Slovenska), Karpatské horké (zo západu krajiny), Vyšívanka LADA (Rusínky z Košíc), Ghýmeš (maďarsko-košická kapela) a Teagrass (z Moravy a Slovenska). Keď berieme do úvahy obrovskú popularitu moravskej kapely Čechomor, toto hnutie preukazuje veľkú silu.

No zatiaľ čo záujem mládeže o ľudovú hudbu rastie, zostáva dôležitá otázka: Prečo dnes spievať ľudovú hudbu? Čo vlastne znamená ľud pre dnešnú mládež?

Existujú rôzne možnosti. Nebude „ľud“ symbolom istého nacionalizmu? Vieme, že nacionalizmus môže viesť niekedy k zdravej hrdosti na národ, a niekedy k niečomu menej progresívnemu. Alebo ide skôr o akýsi regionalizmus? To by mohlo mať iné dôsledky, keďže na Slovensku sú útlak a vykorisťovania najzjavnejšie skôr na úrovni regiónov, než pri porovnávaní krajiny ako celku s inými štátmi. Muzikanti v Hrdzi sa napríklad pri vystúpeniach nevedeli vyhnúť vtipom o ekonomickom stave Východného Slovenska, aj keď systém, ktorý túto východniarsku chudobu spôsobil, nekritizovali. Iní milovníci ľudovej hudby sú zase internacionalistami a domnievajú sa, že každá krajina musí priniesť niečo svoje, keď napríklad vstúpi do EÚ, či keď sa zapojí do hnutia za globálnu spravodlivosť. Takéto názory – nacionalistické, regionalistické či internacionalistické – sa však týkajú iba jednej časti ľudovej kultúry. Sociálna geografia druhej je zložitejšia.

Prijímanie dedinskej hudby v meste poukazuje na určitú spojenectvo medzi mešťanmi a dedinčanmi. Nie je však vôbec jasné, akého druhu je toto spojenectvo. Je namierené proti iným národom, alebo je súčasťou internacionalizmu? Je to symbol „sociálneho zmieru“, alebo niečoho iného? Alebo predstavuje „ľudovosť“ iba istý druh zábavy. Môže to tak pôsobiť, napríklad keď Hrdza sa pýta, „Čo máme robiť s takou nezamestnanosťou na Východe?“ a odpovedá pijackou pesničkou. Alebo je ľud iba peknou ozdobou, ako sa zdá, keď sa niektorí interpreti snažia zakryť prípadné sociálne súvislosti ľudovej kultúry? Alebo hádam existuje ešte v ľudovej hudbe, hlboko v jej bytostnosti, nejaké jadro sociálneho boja?

Ľudová hudba sa líši od iných žánrov tým, že upozorňuje na sociálne postavenie ľudí, od ktorých táto hudba pochádza. V priebehu dejín folklóru sa rôzni ľudia snažili sociálny obsah ľudovej hudby skryť. Nacionalisti sa občas pokúšali vtesnať zložitú sociálnu realitu do povrchného pojmu „národa“. Liberáli sa občas pokúšali propagovať obraz sociálneho zmieru, v ktorom je každá časť spoločnosti rovnaká a „ľudová“ hudba je len jedným z mnohých žánrov, povedľa hudby vážnej hudby, popovej hudby, rockovej, atď. Verím však, že poslucháči ľudovej hudby tak úplne nestratili pocit, že ľudová hudba je niečím iným, že ľudová hudba je práve o ľuďoch, o ich šťastí a nešťastí, o ich rovnosti a nerovnosti, o ich spoločnosti, o kolektívnej tvorivosti, proti hierarchii a bezuzdnému individualizmu. A vieme, že to, čo je ľudové, nie je cisárovo. Tak ako to, čo je cisárovo, by malo patriť ľuďom. Už prví folkloristi v 18. a 19. storočiach, ako bol J. G. Herder, tvrdili, že ľudová kultúra nie je kultúrou bohatých.

Ľudská spoločnosť je heterogénna, a ľudová hudba je tá, ktorá túto heterogénnosť rozpoznáva, ktorá sa stavia na stranu najnižšie postavených, proti tým, ktorí by radšej sociálnu nerovnosť udržiavali. Nie každá pieseň a nie každý spevák musí výslovne „rozprávať o politike“. Politika bude v piesni aj tak. A my si môžeme byť tejto politiky vedomí a môžeme ju používať tak, ako to potrebujeme, v našej politike, dnes. Na jednej strane je ľud prítomný vždy, keď sa spieva pieseň, ktorá z neho pochádza. Ak boháč spieva pieseň roľnícku či robotnícku, je pravda, že pridá k piesni svoju identitu. Ale boháč nemôže vymazať stopu utláčaných ľudí, ktorých ta pieseň reprezentuje. A my, publikum, tiež dávame zmysel piesni, presne tak, ako spevák. Ak aj sociálne otázky nespomínajú samotní speváci, aspoň my to urobiť môžeme. Máme moc osvojiť si túto hudbu a dať jej taký význam, aký si zaslúži – skôr, než si ju privlastnia iní.

Umenie nikdy nie je iba obsahom či zručnosťou. A umelec nikdy nie je sám. Za umením i pred ním sú vždy ľudia. Dokiaľ budú ľudia v spoločnosti zápasiť za svoje záujmy, dovtedy bude pieseň jedným z priestorov ich – triedneho? – boja. Čo neznamená, že zábava a umelecká krása sú nedôležité. Nech je aj náš zápas krásny a veselý.



Joseph Grim Feinberg pracuje na doktoráte z antropológie na University of Chicago. Ako držiteľ amerického Fullbrightovho štipendia strávil rok na východnom Slovensku, kde študoval dejiny rusínsko-ukrajinskej národnosti.





Vaše komentáre:

Peter Zajac-Vanka  (26.10.2005 23:44:46)     
Ľudová hudba, to je objatie domova
Je to dobré, že na nový trend v slovenskej kultúre prišiel študent, výskumník a publicista zo Spojených štátov.
A kde máme našich výskumníkov kultúry?
K článku sa môže pridať myšlienka ďalšieho američana, pôvodom z Viedne, Petra F.Druckera, ktorý pomenoval tú clivotu za niečim národným a domácim ako reakciu na globalizujúci sa svet. "čLOVEK HĽADÁ V TOM OBROVSKOM SVETE NIEČO, ČO MU PRIPOMÍNA DOMOV, ČO NIE JE VEĽKÉ A DÁ SA TO OBJAŤ."
A ja pripájam, že dobrá slovenská pieseň je naozaj ako objatie. A nakoniec nám ju mnohí, vrátane američanov závidia v tom dobrom, keď sa postavíme a z hrdla zanôtime, že "soborienka ide", alebo "cesta zarúbaná".
A skúste to počuť niekde tisícky kilometrov od domova. Vonku vo svete je už asi tristotisíc Slovákov, ktorých to chytí pri srdci.

Reagovať

alino cisar  (01.11.2005 20:03:04)     
Ideme po stopách predkov
V osemdesiatich rokoch v Martine organizovali mladí ľudia Folkfórum. Spievalo sa tam odušu, chodil tam pravidelne Karel Plíhal, obohatil nás Slnovrat, nezabudnuteľné vystúpenia tam mal Juro Bindzár, Sklo a desiatky ďalších. Ba objavili sa speváci aj z východu, z Ruska. V tom čase sa uchytili na folkovej scéne mnohí noví národní umelci. Nie, nedostali ten titul, ale boli to národniari - mladí ľudia oddaní svojej krajine. Vyrástli tu, témy si brali z tejto zeme, z jej stromov, slnka, vody, zvierat a najmä ľudí. Tuším to bolo rok pred Novembrom... Sklo spievalo pieseň Vy páni zemani, my sme vaši poddaní - a diváci sa postavili a spievali so Sklom! Vždy keď si spomeniem na tie valašky, ktoré sme držali v hrsti, verím v ľud tejto malej krajiny... Asi to bude tá viera v lepšie časy, v krásno, ktoré naše pramatere vkladajú do našich kočíkov.
Do Hrušova sa na Hontiansku parádu každoročne prihrnie desaťnásobne viac ľudí ako je obyvateľov obce. Tohtoročný regionálny festival Honťanov bol opäť čistučký, všetko voňalo, alebo aspoň zaváňalo ľudovou tvorbou, šikovnosťou, elánom a krásou. Neveríte? Hľadajte. Tak ako ten mladý Američan. Zastavte sa u múdrych tetiek v podhorských chalupách, či domoch. Skúste chvíľu počúvať a potom napíšete nie referát, článok, ale možno pesničku alebo báseň. Lebo verte tomuto: naše pramene ešte nevyschli. Viem to, pretože mnohí z nás z nich pijú. A som rád, keď sa pri studničke pozriem okolo seba. a vidím veľa mladých tvárí... To je to bohatstvo, ktoré sa nedá kupovať. A myslí si, že je to to čo by malo dostať širší priestor vo výchove, v kluboch, domoch mládeže...


Reagovať

Aty  (15.01.2006 15:56:15)     
Mala oprava.
Myslim ze by si pan Joseph Grim Feinberg mohol dat trochu viac prace s vyskumom ohladom Slovenskej hudby teda skupin ktoré sa venujú oživovaniu ľudove hudby. Inak by asi nepisal take bludy ako napisal. Narazam na udaj ze zastupcom tejto hudby je aj Zuzana Mojzisova a Jej druzina.Toto spojenie NEEXISTUJE od roku 2002. Teda uz 4 roky. Zuzana vystupuje sama s doprovodnou skupinou a JEJ DRUZINA sa pretransformoval na skupinu DRUZINA, ktora je mimochodom nesmierne uspesna doma aj v zahranici. Je teda velmi povazlive ze takuto informaciu pan autor nezaregistroval.

Len tak pre ilustraciu pripajam o DRUZINE par faktov.

DRUŽINA je sformovaná zo skúsených profesionálnych muzikantov, ktorý mimo iného spolupracovali a spolupracujú s množstvom českých a slovenských umelcov a skupín (Janek Ledecký, Peter Nagy, Marian Greksa, Paľo Drapák, Robert Mikla, Silvia Josifovská, folklórny súbor Partizán a Marína, ai.). DRUŽINA hrá moderne a citlivo spracovaný slovenský folklór, výborne zapadajúci do definície ethnobeat resp. world music. Radí sa do štýlu do ktorého patria aj skupiny ako fínska VÄRTTINÄ, TRIO MOCOTÓ, KOKAVAKERE LAVUTÁRA, BOBAN MARKOVIČ ORCHESTRA, GORAN BREGOVIČ a množstvo iných.

Zloženie skupiny DRUŽINA:

Dana Ferienčíková – spev, Miťa Almášiová – spev, Aty Béreš – basová gitara, Boris Brna – bicie, Martin Sabov - gitara, mandolína, Marek Konček – husle, Janko Šimiak - píšťalky, fujara, gajdy

Fakty o skupine DRUŽINA:

• V roku 2000 sa stretli folkloristi a rockeri, a úpravami slovenských ľudových piesní si vytvorili štýl, ktorý nazvali ethnobeat. Pod názvom JEJ DRUŽINA koncertovali na Slovensku a v zahraničí (Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Švajčiarsko, Francúzko...)

• 2001 – vychádza debutové CD s názvom JEJ DRUŽINA. Do augusta 2005 sa predalo 3 800 kusov

• 2002 – JEJ DRUŽINA zaniká. K pôvodným členom: Aty Béreš, Boris Brna a Miťa Almášiová sa pridali noví muzikanti. Skupina sa premenuje. Vzniká DRUŽINA.

• 2003 – Družina pripravuje nový album a koncertuje. Dosahuje úspechy doma aj v zahraničí. Najmä však v Čechách, Poľsku a Maďarsku.

• 2004 – vychádza CD DRUŽINA, podporený videoklipom. Do septembra 2005 predaných 2800 kusov nosičov.

• 2005 – v prestížnom celosvetovom rebríčku World Music Charts Europe (www.wmce.de), sa cd DRUŽINA umiestnilo z CD nominovaných z celého sveta, na 11. mieste (marec)

• 2005/jún – na základe veľkého úspechu v rebríčku World Music Charts Europe, prichádzajú pozvánky na prestížne festivaly z USA, Pakistanu, Austrálie...

• 2005/júl – CD DRUŽINA sa dostalo do rúk významných producentov a muzikantov svetových mien. Keďže ich nesmierne zaujalo, ponúkli spoluprácu pri nahrávaní ďalšieho albumu v Spojených štátoch amerických a to s takými OSOBNOSTAMI ako sú VINX, SIMON PHILIPS, STEWARD COPELAND a iný!

• Po úspešných koncertoch (skrátený zoznam na www.druzina.info) a po avizovanej spolupráci s OSOBNOSTAMI ako sú VINX, SIMON PHILIPS, STEWARD COPELAND, sa o DRUŽINU stále viac zaujímajú médiá

• DRUŽINA odohrala počas svojej existencie viac ako 140 koncertov, čo je počet, ktorý sa nepodaril ani umelo vytvoreným a preferovaným umelcom v komerčných médiách

• 2005 – v prestížnom celosvetovom rebríčku World Music Charts Europe (www.wmce.de), sa cd DRUŽINA umiestnilo z 1005 nominovaných CD z celého sveta, na 94 mieste. Výsledok je vyhodnotením celého roka 2005.

www.druzina.info


Reagovať

  
Joseph Grim Feinberg  (27.02.2006 00:26:21)     
Re: Mala oprava.
Dakujem Vas Aty za opravu. Samozrejme, ze autor nemyslel nic v zlom, ked sa pomylil v tomto pripade. Je to lahke byt pozadu, ked clovek byva daleko od veci, o ktorych pise. V mojom pripade, aj ked som tento clanok dopisal az v Decembri 2005, nebol som na Slovensku od leta 2004, a vtedy len kratko. Fakt, ze som pisal, ako keby este existoval Jej Druzina neznamena, ze nespektujem tvorbu terajsiej Druziny.

Reagovať

     
aty  (08.03.2006 16:33:10)     
Re: Re: Mala oprava.
Je to v pohode. Ale to ze si nebol od leta 2004 na Slovensku nic neznamena. JEJ DRUZINA sa totizto rozpadla v auguste 2002. Vtedy vznikla aj DRUZINA. Ale nechajme to tak. Aty

Reagovať

kjubo  (09.03.2006 14:45:16)     
Pohoda
za to ze bol na Pohode pred dvoma rokmi Sarisan by som mohol povedat ze to bolo podla mna spestrenie programu aj ked dalo by sa povedat ze boli tam len kvoli tomu ze to chceli organizatori a nie kvoli tomu ze to chceli a hrnuli sa tam z vlastnej iniciativy predsa len sefovia v Sarisane niesu ritolezovia ako niektory iny veduci z inych suborov pretoze napr. mne osobne sa nepaci uz ist na Vychodnu pretoze vzdy tam je Zeleziar a uz su pre mna velmi opozerany a ludi uz ich madar nezaujme lebo je to stale do okola Nech uz idu Zeleziarci dakde het - Vychodna je o vsetkych suboroch a nie o Zeleziari

Reagovať

Vladimír Rohaľ  (29.04.2008 21:19:20)     
Aj iné kapely na východe tvoria ľudové disko, alebo ako nazvať tento smer ?
V socialistických rokoch sa kapely orientovali, teda vo svojom repertoári mali čisto prevzaté moderné skladby, podľa vtedajších nariadení iba 10 % zahraničných autorov a 90 % našich autorov - možno tam bola niekde tolerancia aj na 20 % zahraničných, vlastne sa už ani nepamätám...Podstatné je, že tieto amatérske kapely ak sa chceli uživiť, teda hrať, museli sa presadzovať povedzme hraním na svadbách, plesoch, či stužkových slávnostiach... Pamätám si aj nariadenie, kde v čase otvorenia volebnej urny som hral s kapelou pred volebnou miestnosťou pre prichádzajúcich voličov...samozrejme zadarmo...Podstatné, čo chcem povedať je ale to, že po roku 1970 začali vznikať prvé amatérske ľudové zoskupenia, ktoré vymenili klasické akustické nástroje /husle, viola, kontrabas, niekde aj cimbal, harmonika/ za nástroje elektronické /gitara, basgitara, varhany, akustické bicie/ a tieto kapely si prispôsobovali aj ľudové piesne pre nové nástroje. Samozrejme, spievalo sa už do mikrofónov. Už vtedy sa začalo s formovaním ľudovej piesne do nového hudobného štýlu. Som jedným z tých pracovníkov bývalej socialistickej osvety, ktorí podporovali a usmerňovali hudobné amatérske ľudové zoskupenia či už s elektronickými, alebo akustickými nástrojmi. Tiež som nesúhlasil s rôznymi obmedzeniami, pretože čosi nové sa považovalo za extravagantné a vtedajšia doba to nechcela akosi podporovať... Po roku 1980 vysúpili v Slovenskej televízií - Košice prvé kapely, ktoré v štýle big beat zahrali prvé ľudovky: Hej, boboňec, boboňec, žeľeni boboňec - tušim bol hit a odznel viackrát. Názov kapely si však nepamätám. Neviem presne posúdiť ako sa táto hudba vyvíjala vo vtedajšom Stredoslovenskom, alebo Západoslovenskom kraji, pracoval som, býval som a hral som vo Východoslovenskom kraji. Ako som už spomenul, vtedajšie - síce aj terajšie amatérske kapely - ak sa chceli presadiť a hrať na verejnosti, chystali si repertoár na svadobné hostiny, alebo tanečné zábavy. Toto tiež smerovalo a nútilo kapely prispôsobovať sa. Na svadobných hostinách a tanečných zábavách boli na východe republiky stále žiadané ľudové piesne. Ak zoberieme v úvahu aké bolo národnostné publikum - na východe prevážne východniarsky dialekt ... šariš, zemplín, spiš, alebo rusínske, alebo gorálske...začali sa texty piesní taktiež prispôsobovať. Napríklad na rusínsku ľudovú pieseň sa v niektorých oblastiach začalo spievať šarišským dialektom.
Ako som spomenul už po roku 1980 sa začali v štýle big beatu hrať ľudovky aj na svadbách a iných príležitostiach. Po roku 1990, teda po politickej zmene v našej republike začali voľnejšie prenikať zo západu rôzne nové hudobné štýly a žánre, ktoré sa aj voľne hrávali v novovzniknutých rádiách ...
Muzikanti reagovali na to tak, že hitové piesne preberali do svojho repertoáru. Zároveň s rozvojom techniky, začali sa k nám dovážať nové hudobné nástroje, predovšetkým klávesy ale aj rôzne efektové zariadenia a takzvané seqencery. Na týchto prístrojoch sa dala naprogramovať celá seqencia hudobných nástrojov a každý nástroj mohol meniť zvukovú banku, rôzne efekty a výsledok sa tvoril v takzvaných MIDI súboroch. Tieto midi súbory však mali veľkú chybu v tom, že jednotliví výrobcovia Yamaha, Rolland a podobne sa nevedeli zhodnúť na tom, aby sa midi súbory dali načítať aj v konkurnčnom výrobku. Až po roku 1995 sa začali ujednocovať vo výrobe takzvaným General midi... Tu chcem povedať, že niektoré klávesy /samohrajky/ mali niekoľko hudobných štýlov už zabudovaných vo svojej pamäti a tieto štýly sa dali využiť na to, aby šikovný programátor vedel vložiť do tohto štýlu ľudovú melódiu, ktorú potom zahral s kapelou na produkcii. Podobne to bolo s midi súbormi, ktoré sú v podstate celá pieseň rozložená do stôp a teda ako sa midi súbory vymieňali medzi hudobníkmi, tak podobne mohli ďalší muzikanti pridávať ľudové melódie do nových hudobných štýlov. A MÁME TU NOVÝ HUDOBNÝ ŽÁNER, KTORÝ SOM NAZVAL EšTE V ROKU 1995 ĽUDOVÉ DISKO. V Slovenskom rozhlase - Košice sa tento žáner pomalý začína vysielať, ale hudobní redaktori ešte stále neradi hrajú túto hudbu. Najčastejšie je hrávaný tento štýl v relácií Hráme našim jubilantom, občas aj v rusínskom vysielaní.
Ešte moje postrehy: najväčšie nemenované hudobné vydavateľstvo na východe republiky v súčasnosti vydalo už veľa hudobných titulov s týmto žánrom, môžem spomenúť amatérske kapely ako PROBLEM z Bardejova, JUNIOR z Kamienky, TON z Medzilaboriec, PROSPEKT zo Svidníka, KAPPA /Gamma/ z Vranova, JUNO z Čirča a pod...Ak je povolený odkaz na komerčnú stránku, potom kliknite sem:www.videorohal.com, ak nie, prosím vymazať

Reagovať

Vladimír Rohaľ  (07.05.2008 21:34:38)     

reakcia30 Apr 2008 22:29:33 colt3 |
V nacrtnutej teme citim trosku ironie n a adresu tohot staronoveho stylu ludoviek. Podla mojho nazoru je dobre, ak sa ludova hudba spracuje na rozne sposoby, lebo tym ziskava svoju variabilitu a pritazlivost. Mozno nazor inych bude iny, ale bude to mozno tym, ze som este dost mlady a iny casy big beatu a kapiel bez el. nastrojov nepamätam.
Odpoveď pre colt302 May 2008 16:21:01 Vlado |
Skôr mi išlo o to, ako nazveme tento nový štýl hudby...navrhuj a píš...
Navrh02 May 2008 17:09:14 colt3 |
Ja by som navrhoval nazov: Dancefolk, alebo Folkdance, kazdopadne, nejaky, ktory by na prve pocutie vystihoval charakter tejto hudby
reakcia05 May 2008 11:02:48 rolandus |
V žiadnom prípade by som do názvu nedával slovo "folk", pretože to slovo znamená úplne niečo iné a nevystihuje podstatu tohto štýlu.
chech05 May 2008 19:02:00 brigadir |
malo by sa to volať ľudance :D :D
Ide tu o to, že ľudovka sa dá zahrať aj ako 06 May 2008 10:40:17 Vlado |
rock en roll, jazz, hard rock, disko, haus, techno, dokonca aj ako rap... a monoho ďalších štýlov... Páči sa mi LUDANCE...vystihuje tanec a ľudový, ale chýba mi tu ešte výraz pieseň, alebo spev...Aj slovo folk v slovenčine nevystihuje ten správny výraz, lebo folkové kapely sú kapely, ktoré hrávajú autorské piesne na ľudový štýl, alebo countri... Aj keď folk po anglicky by možno splňal dané kritéria, alebo ma opravte...NAVRHUJTE DALEJ...


Reagovať

Jano  (04.11.2008 01:11:05)     
Slovenská ľudová hudba Akcent live
Chcem poznamenať, že som veľmi rád že ľudová hudba ostáva stále medzi nami aj napriek silnejúcej komerčnej hudbe typu Superstar. Vďaka patrí aj populárnej hudobnej skupine Akcent live, ktorá v programe Akcent paráda pre všetkých prináša bohatú pokladnicu ľudovej piesne.

Reagovať

meno:Martinka prezivka:Tinka  (09.04.2009 09:44:58)     
nuda
toto je uplna nuda lebo tu nič nieje

Reagovať

beats by dr dre solo  (26.09.2012 08:54:30)     
http://www.beatsbydreonlinestore.org
http://www.beatsbydreonlinestore.org/ Beats by dr dre
http://www.beatsbydreonlinestore.org/ Beats by Dre Cheap
http://www.beatsbydreonlinestore.org/ Beats by Dre Headphones
http://www.beatsbydreonlinestore.org/ cheap beats by dr dre
http://www.beatsbydreonlinestore.org/ beats by dr dre solo
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-inear-c-4/ Beats By Dr.Dre In-Ear
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-solo-hd-c-5/ Beats By Dr.Dre Solo HD
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-studio-c-2/ Beats By Dr.Dre Studio
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-studio-diamond-c-6/ Beats By Dr.Dre Studio Diamond
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-tour-mac-c-9/ Beats By Dr.Dre Tour MAC
http://www.beatsbydreonlinestore.org/dr-dre-beats-teams-headphones-c-3/ Dr Dre Beats Teams Headphones
http://www.beatsbydreonlinestore.org/monster-beats-lady-gaga-c-8/ Monster Beats Lady Gaga
http://www.beatsbydreonlinestore.org/skullcandy-headphones-c-10/ Skullcandy Headphones
http://www.beatsbydreonlinestore.org/soul-headhpones-c-11/ Soul Headhpones
http://www.beatsbydreonlinestore.org/beats-by-drdre-pro-c-7/ Beats By Dr.Dre Pro


Reagovať

WZX  (24.12.2013 02:10:18)     
michael kors
kateidemasu. Anata wa confidenceand seii o dare ni apurōchi suru koto ga dekiru to iu theenjoyment o hakken <a href="http://www.louisvuittonoutletyears.com/" title="louis vuitton">louis vuitton</a> surudeshou. Shikashi, chūi no kotoba: Watashitachi wa anata <a href="http://www.outletchristianlouboutin13.com/" title="Christian Louboutin">Christian Louboutin</a> <br/>your smile Let's reflect the yourattitude. It <a href="http://www.michaelkorsoutletchristmas.com/" title="michael kors outlet">michael kors outlet</a> has earned a person 's smile beaming attentionthrough <a href="http://www.guccioutletpurse.com/" title="gucci outlet">gucci outlet</a> other open body language you immediately , eye <a href="http://www.michaelkorsoutletchristmas.com/" title="michael kors">michael kors</a> contact andyour of <br/>if you died or weeks <a href="http://www.2013-louisvuittonhandbags.com/" title="louis vuitton bags">louis vuitton bags</a> shortmonths, do you understand? It is not sufficient <a href="http://www.louisvuitton-christmas.com/" title="louis vuitton purses">louis vuitton purses</a> in food and shelter . <a href="http://www.michaelkorsoutletonlineinc.com/" title="michael kors outlet">michael kors outlet</a> We need each other , we are in need of love .People like you , they feel <br/>can run the risk of what we are <a href="http://www.louisvuitton--outletstore.net/" title="louis vuitton store">louis vuitton store</a> polite , passing rude , the above us <a href="http://www.mymichaelkorseshop.com/" title="michael kors">michael kors</a> Hon'nō-teki ni, watashitachiha,-fuku o nugi satei to otagai <a href="http://www.mylouisvuittonfashion.com/" title="louis vuitton purses">louis vuitton purses</a> o saikōda to omoimasu. Wareware wa <br/>kakuritsu ofrapport <a href="http://www.louisvuitton-lvpurses.com/" title="louis vuitton outlet">louis vuitton outlet</a> kuoriti to sore o hoji shimasu. Yori ōku <a href="http://www.manpasandonline.com/" title="Michael Kors Factory Outlet">Michael Kors Factory Outlet</a> no, soreha monogoto tothree daun shite imasu: 1) <a href="http://www.louisvuittonchristmas2013.com/" title="Louis Vuitton Sale">Louis Vuitton Sale</a> Anata no sonzai wa, sunawachi, nani o mite <a href="http://www.2013louisvuittoneshop.com/" title="louis vuitton handbags">louis vuitton handbags</a> likeand anata <br/>kanjite imasu. 11 When anata wa <a href="http://www.guccioutlet-online2013.com/" title="gucci outlet online">gucci outlet online</a> kōsoku, iminoaru connectionswith no hitobito o sakusei suru <a href="http://www.usacoachfactoryoutlet2013.com/" title="www.coachfactory.com/stroe">www.coachfactory.com/stroe</a> hōhō ni tsuite, anata no relationshipsat sagyō o <a href="http://www.michaelkorsoutletonlineinc.com/" title="michael kors outlet online">michael kors outlet online</a> kaizen shi, sarani wa <br/>

Reagovať

WZX  (24.12.2013 02:14:37)     
michael kors
likeable , " I've been readyto connection . I am open for business . " They are welcomingand friendly , they <a href="http://www.michaelkorsoutletonlineinc.com/" title="michael kors outlet">michael kors outlet</a> are other people's warm , publish publicface relaxed <a href="http://www.2013louisvuittoneshop.com/" title="louis vuitton store">louis vuitton store</a> state <br/>kateidemasu. Anata wa confidenceand seii o dare <a href="http://www.guccioutlet-online2013.com/" title="gucci bags">gucci bags</a> ni apurōchi suru koto ga dekiru to iu <a href="http://www.mylouisvuittonfashion.com/" title="louis vuitton">louis vuitton</a> theenjoyment o hakken surudeshou. Shikashi, chūi no kotoba: <a href="http://www.usacoachfactoryoutlet2013.com/" title="Coach Factory Outlet">Coach Factory Outlet</a> Watashitachi wa anata <br/>kaunto sa renai) nani ni <a href="http://www.louisvuitton-christmas.com/" title="louis vuitton outlet">louis vuitton outlet</a> anata no chūi o shūsei hanare bookand kara <a href="http://www.michaelkorsoutletchristmas.com/" title="michael kors">michael kors</a> mieru. 30-Byōkan, taishō-mono ni me o Keepyour. Maede <a href="http://www.louisvuittonoutletyears.com/" title="louis vuitton bags">louis vuitton bags</a> wanaku baai ni You' llprobably, jasuto <br/>suru Koto. <a href="http://www.2013-louisvuittonhandbags.com/" title="louis vuitton bags">louis vuitton bags</a> Kojin matawa gurūpu withanother 90-byō inai ni shinmitsuna <a href="http://www.mymichaelkorseshop.com/" title="michael kors outlet">michael kors outlet</a> kankei o kakuritsu shi, sore gadearu koto ga <a href="http://www.outletchristianlouboutin13.com/" title="Christian Louboutin">Christian Louboutin</a> shakai-teki matawa communitysetting ya bijinesu <br/>averageperson is about <a href="http://www.louisvuitton-lvpurses.com/" title="louis vuitton handbags">louis vuitton handbags</a> 30 seconds ! Attention focus , beencompared directly <a href="http://www.louisvuittonchristmas2013.com/" title="louis vuitton outlet online">louis vuitton outlet online</a> below to control <a href="http://www.manpasandonline.com/" title="Michael Kors Outlet">Michael Kors Outlet</a> the herd of wild monkeys <a href="http://www.michaelkorsoutletchristmas.com/" title="michael kors bags">michael kors bags</a> . Attentioncraves The novelty , it is necessary to <br/>commonground If you know someone was respectfulof each other in nature. <a href="http://www.guccioutletpurse.com/" title="gucci outlet online">gucci outlet online</a> The hustle and bustle of life , Today, <a href="http://www.michaelkorsoutletonlineinc.com/" title="michael kors">michael kors</a> about werush, we invest in knowing ortake, each <a href="http://www.louisvuitton--outletstore.net/" title="louis vuitton outlet store">louis vuitton outlet store</a> otherwell <br/>

Reagovať


Pridať nový komentár

Meno (alebo prezývka):  
E-mail:  
Titulok (nadpis komentára):  

A ešte kontrolná otázka: Koľko písmen je v slove "hejrup"?

V rámci komentárov nemožno použiť značky jazyka HTML (tagy).

Ak chcete vložiť tučný text, linku, či mailovú adresu, použite prosím nasledovné značky:
[b]tučné[/b], [odkaz]www.domena.sk[/odkaz], [email]meno@domena.sk[/email]

Poslať linku priateľoviFormát na tlač

           



Základom tohto webu je redakčný systém phpRS napísaný v jazyku php.
Úprimná vďaka za pomoc pri jeho úprave patrí (v chronologickom poradí)
Viliamovi Búrovi, Robertovi Zelníkovi a Petrovi Gočevovi.