hej rup! - Úvodná stránka

stránky

pre tých,

čo sa neboja

rozmýšľať inak

19. 09. 2017 • úvodná stránka • rubriky • linky •

 

Úvodná stránka
O čom to tu je?
Deforma školstva
Vojna v Iraku
Dôchodková deforma
Rok 1968
November `89/ Slobodné voľby
Slovenská ľavica
Zelení
Socializmus
Alter/globalizácia
Latinská Amerika
Osobnosti
Ostatné
NATO
Weblinky
Rozšírené vyhľadávanie
Osobná úprava

Vyhľadávanie



Z archívu



Znovuzrodenie práce

Bill Fletcher

Ako každý vie, Amerika je civilizácia biznisu. Už menej je známe, že aj v rámci tohto kapitalistického kolosu existuje odborové hnutie, ktoré dokonca od tridsiatych rokov tvorí voličské jadro Demokratickej strany.
Na začiatku 20. storočia boli odbory v USA slabé a nevýznamné. V Americkej federácii práce (AFL) by sme vtedy len márne hľadali masy priemyselných robotníkov. Bola to konzervatívna organizácia drobných remeselníkov, ktorá sa na pracujúcich v továrňach dívala s nedôverou a nechcela s nimi mať nič spoločné.

(12. 10. 2003)



Linka na dnes



Aspekt

Veľmi kvalitný feministický mesačník, ktorý možno dokonca na svoju vysokú úroveň na Slovensku dopláca. Napriek rozšírenému nepochopeniu feminizmu (alebo skôr feminizmov) sa nebojí a vytrvalo otvára otázky týkajúce sa ženského hnutia.



Hor' sa na bicykle, páni!


George Monbiot

vydané 18. 06. 2004 • prečítané 11114x
formát na tlač



„Sú ľudia, ktorí majú trafené nápady,“ hovorí sa v novom politickom volebnom šote amerických republikánov. „Napríklad uvaliť vyššie dane na benzín, aby ľudia menej chodili autom. Konkrétne – John Kerry.“ Záber na mužov v oblekoch, ako idú na bicykloch. Žiaľ, toto obvinenie je nepravdivé. Kerry sa dožaduje nízkych cien ropy. Chce, aby George Bush uvoľnil zásoby zo strategických rezerv a presvedčil Saudskú Arábiu, aby zvýšila produkciu. Varuje Američanov, že ak prezident nezakročí už čoskoro, bude sa musieť voziť do práce v jednom aute s Dickom Cheyneym. Muži na bicykloch či deliaci sa o auto? Hádam to šialenstvo nemá konca?


Tieto názory sú podobne ako nedávne palivové protesty v Británii zároveň imbecilné a plne racionálne. Cena ropy stúpa, pretože dopyt po obmedzenom prírodnom zdroji rastie rýchlejšie, ako ponuka. Ak sa bude jeho cena udržovať na nízkej úrovni, znamená to, že sa tento prírodný zdroj vyčerpá rýchlejšie, v dôsledku čoho sa príšerná vyhliadka na viacerých mužov v jednom aute či jazdiacich na bicykloch ešte viac priblíži. Možno, že prezidentskí kandidáti začnú čoskoro viesť kampaň proti samotnému plynutiu času.

Lenže vysoká cena ropy znamená recesie a nezamestnanosť, ktorá zase pre človeka pri vesle znamená politický krach. V nasledujúcich desaťročiach bude jednou zo stálych čŕt politiky snaha hodiť vinu za obmedzenosť prírodných zdrojov na politického oponenta.

Tento konflikt zosobnil minulý mesiac jeden z vodcov britských palivových protestov roka 2000 Brynle Williams. „Obávam sa, že nie som veľmi hrdý na to, čo sa stalo pred dvoma rokmi,“ priznal v televíznom dokumente zo 4. mája. „Všetci chceme dnes turbomotory... ale mali by sme mať na pamäti, že za to nakoniec zaplatí nejaký úbožiak na druhom konci sveta.“ O päť dní neskôr, 9. mája. Williams pre televíznu stanicu GMTV povedal, že je ochotný znova ísť do protestov. Sebapoznanie a a sebecký záujem si navzájom akosi nesedia.

Aby sme pochopili, čo sa bude diať, musíme si uvedomiť jeden základný existenčný fakt. Život je zápasom s entropiou. Entropia sa dá zhruba definovať ako rozptyľovanie energie. Vo chvíli, keď sa systému – či už je to organizmus, alebo ekonomika – energia minie, začína sa rozpadať. Jeho prežitie závisí na nájdení nových zdrojov paliva.

Biologickú evolúcie ženie potreba zmocniť sa v konkurencii s ostatnými organizmami energie ako prvý. Jedným z dôsledkov je rastúca zložitosť: strom dokáže získať to slnka viac energie, ako machy na lesnom chodníku; tuniak je schopný vyhľadať korisť aktívnejšie, ako medúza. Lenže cenou za túto narastajúcu komplexnosť je zvýšená potreba energie. To isté platí aj o našich ekonomikách.

Tie sa vyvinuli, keď existoval zdroj energie, ktorý sa dal lacno ťažiť a lacno využívať. Zatiaľ zaň neexistuje náhrada. Všetko ostatné je buď príliš drahé, alebo sa to ťažko používa. Bez lacnej ropy podľahne ekonomika entropii.

Lenže doba lacnej ropy sa končí. Tomu, kto o tom pochybuje, stačí, aby sa pozrel na internetovú stránku BBC a vyhľadal riport o konferencii Študijnej asociácie vrcholu ťažby ropy (Association for the Study of Peak Oil). Reportér sa v rámci nej rozprával s hlavným ekonómom Medzinárodnej energetickej agentúry Fatihom Birolom. „Fatih Birol na verejnosti poprel, že by ponuka nebola schopná nasýtiť rastúci dopyt... No po skončení svojho prejavu akoby zmenil názor: „Zatiaľ neexistuje žiadna rezerva. No očakávame, že do tretieho štvrťroka stúpne dopyt o 3 milióny barelov denne. Ak Saudská Arábia nezvýši do konca roka ponuku o 3 milióny barelov denne, budeme stáť pred – ako to mám povedať – no, bude to veľmi ťažké. Zažijeme ťažké časy.“ Reportér sa spýtal, či je takýto rast ponuky možný, alebo ide len o zbožné prianie. „Vy ste novinár?“ odvetil Birol. „Toto nie je určené pre noviny.“ BBC sa teda opýtala ostatných delegátov, čo si myslia o predstave zvýšenia saudskej produkcie o 30%. „Odpovede boli jednoznačné: „absolútne vylúčené“ „totálne nemožné“ a „3 milióny barelov – nikdy, ani len tristotisíc.“ Jeden z delegátov sa tak rozosmial, až sa musel chytiť stola.“ A to vtedy ešte nevedeli, že v Rijáde sa strieľalo na dvoch novinárov BBC.

A práve vo chvíli, keď sa zásoby ropy začínajú zdať neistými, stúpa globálny dopyt najrýchlejšie za posledných šestnásť rokov. General Motors včera ráno oznámili, že vydávajú tri miliardy dolárov na zdvojnásobenie produkcie áut pre čínsky trh. O sedemdesiatštyri minút neskôr sme mali možnosť vidieť prvé známky entropie: Medzinárodná asociácia leteckej dopravy oznámila, že aerolinky tohto roku v dôsledku vysokých cien ropy zrejme utrpia straty vo výške troch miliárd dolárov. Lacní dopravcovia sa posťažovali, že by ich to mohlo priviesť k bankrotu.

Ak nemožno udržať komplexnosť našich ekonomík, našou najlepšou nádejou je začať ich rozoberať, než sa sami zrútia pod vlastnou váhou. Nie je to však pravdepodobné. Keď si naše vlády majú vybrať medzi tichým posledným vydýchnutím a hlasným výbuchom, vyberú si pravdepodobne výbuch. Budú pritom viesť čoraz extravagantnejšie vojny, aby celý cirkus udržali v chode. Teroristi, vedomí si rastúcich potrieb Západu i zraniteľlnosti ropovodov a tankerov, budú zase odpovedať svojimi vlastnými ropnými vojnami.

„Zakaždým, keď vidím dospelého človeka na bicykli,“ napísal spisovateľ H. G. Wells, „prestávam si zúfať o osud ľudskej rasy.“ Prvý krok to je, ale väčšiu istotu, že prežijeme, by som cítil, keby som videl, ako sa George Bush a Dick Cheney vezú do práce jedným autom.



George Monbiot je známy britský novinár, komentátor denníka The Guardian a environmentálny aktivista.





Vaše komentáre:

K tomuto článku sa doteraz ešte nikto nevyjadril.


Pridať nový komentár

Meno (alebo prezývka):  
E-mail:  
Titulok (nadpis komentára):  

A ešte kontrolná otázka: Koľko písmen je v slove "hejrup"?

V rámci komentárov nemožno použiť značky jazyka HTML (tagy).

Ak chcete vložiť tučný text, linku, či mailovú adresu, použite prosím nasledovné značky:
[b]tučné[/b], [odkaz]www.domena.sk[/odkaz], [email]meno@domena.sk[/email]

Poslať linku priateľoviFormát na tlač

           



Základom tohto webu je redakčný systém phpRS napísaný v jazyku php.
Úprimná vďaka za pomoc pri jeho úprave patrí (v chronologickom poradí)
Viliamovi Búrovi, Robertovi Zelníkovi a Petrovi Gočevovi.